مسئولان، کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند لاوروف: هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر روسیه و چین وجود ندارد ابراز نگرانی رییس سیا از مشارکت ایران و روسیه حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه رئیس‌جمهور: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند آغاز به کار نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای بلینکن خطاب به نتانیاهو: عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود آکسیوس: آمریکا ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل را متوقف کرد شهادت ۲۲ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تغییر برنامه رئیس سیا برای سفر به اسرائیل پایان مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان زمینه‌های توسعه روابط بین ایران و تونس را بررسی کرد نگرانی نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت مقامات صهیونیستی در دادگاه بین المللی کیفری حمله موشکی به مواضع نظامیان صهیونیست در جولان اشغالی هلاکت سه نظامی صهیونیست در حمله مقاومت به کرم ابوسالم جلوگیری تشکیلات خودگردان برای آزادی اسیر فلسطینی رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی سردار غیاثی: امنیت و اقتدار امروز ما از نعمت ولایت است حمله موشکی حزب‌الله لبنان به «مرگلیوت» (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حزب الله یک هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است
سرخط خبرها

نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس از احیای برجام

  • کد خبر: ۱۰۰۰۹۳
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس از احیای برجام
عامر السبایله، تحلیلگر مسائل استراتژیک تصریح کرد: دولت‌های حاشیه خلیج فارس باید به دور از ایالات متحده یا ضمانت‌های بین المللی با ایران تعامل کنند، چرا که با توجه به موقعیت جغرافیایی دولت‌های حاشیه خلیج فارس، بیشترین ضرر از بدی روابط با تهران، متوجه امنیت آن‌ها می‌شود. هیچکس نمی‌تواند تضمینی بدهد، امروز تنها ضمانت برای دولت‌های حاشیه خلیج فارس، آن است که توافق‌های مستقیمی با ایران امضا کنند که منافع طرفین را تضمین می‌کند و بر مبنای اعتماد سازی استوار است، آنچه که ایران هم به آن علاقمند است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم سلمى حداد نوشت: تنها چند روز با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و احیای توافق هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌های آمریکا از تهران، فاصله داریم.

در ادامه این مطلب آمده است: ارزیابی‌های مربوط به این موفقیت را دولت‌های آمریکا و ایران به صورت همزمان طی روز‌های گذشته انجام دادند. روسیه و دولت‌های اروپایی حاضر در مذاکرات هم از چند ماه قبل نسبت به احیای توافق هسته ای، امیدوار بودند.

همزمان، عربستان سعودی و دیگر دولت‌های عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس، در مورد نبود ضمانت‌هایی در توافق هسته‌ای که به توقف تهدیدات ایران برای منطقه مربوط می‌شود، ابراز نگرانی می‌کنند.

دولت‌های حاشیه خلیج فارس نگرانند که توافق هسته‌ای تهران، موجب افزایش توان آن برای توسعه نفوذش در منطقه شود و در نهایت، هم پیمانان آن نظیر حوثی‌ها هم قدرت بیشتری برای حمله به عربستان و دولت‌های حاشیه خلیج فارس داشته باشند.

فرصت واقعی

در تاریخ ۱۹ فوریه جاری، وزیر خارجه ایران، حسین امیر عبداللهیان، اعلام کرد که طرف‌های مذاکره کننده در خصوص توافق هسته‌ای با ایران، به پیش نویسی دست یافته اند که امکان اجرای آن در مدت کوتاهی وجود دارد.

پیشرفت در مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای ایران، همزمان شده است با تعلیق مذاکرات عربستان و ایران برای از سر گیری روابط. همانطور که وزیر خارجه عربستان در حاشیه کنفرانس مونیخ تصریح کرده است که پیشرفتی در روند مذاکرات عربستان با ایران حاصل نشده است. با این حال، وی اظهار امیدواری کرد که ایران تمایل جدی برای یک رفتار جدید در منطقه نشان دهد.

ضمانت‌های بین المللی

عامر السبایله، تحلیلگر مسائل استراتژیک در خصوص تاثیرپذیری امنیت دولت‌های حاشیه خلیج فارس از توافق هسته‌ای گفت: بازگشت ایرانی‌ها به توافق هسته ای، به این شکل، بویژه در سایه قدرت اصولگرایان، به معنای اقرار به این مهم است که سیاست ایران امروز تبدیل به امر واقعی شده است.

السبایله در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: دولت‌های حاشیه خلیج فارس باید به دور از ایالات متحده یا ضمانت‌های بین المللی با ایران تعامل کنند، چرا که با توجه به موقعیت جغرافیایی دولت‌های حاشیه خلیج فارس، بیشترین ضرر از بدی روابط با تهران، متوجه امنیت آن‌ها می‌شود.

هیچکس نمی‌تواند تضمینی بدهد، امروز تنها ضمانت برای دولت‌های حاشیه خلیج فارس، آن است که توافق‌های مستقیمی با ایران امضا کنند که منافع طرفین را تضمین می‌کند و بر مبنای اعتماد سازی استوار است، آنچه که ایران هم به آن علاقمند است.

این کارشناس معتقد است که بازگشت به توافق هسته‌ای به شکل فعلی، به اختصار به این معناست که ایران امتیاز‌های واقعی نداده است و همچنان سیاست کنونی اش را ادامه خواهد داد. بنابراین، دولت‌های حاشیه خلیج فارس و در رأس آن‌ها عربستان سعودی، ناچارند با تفاهم‌های مستقیم و کاهش احتمالات درگیری و مقابله با ایران، خطر آن را مهار کنند.

تهران

وی تاکید می‌کند که همه نیازمند دوره‌ای از آرامش برای بازپس گیری فرصت بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی منطقه هستند. عربستان در مرحله مهمی قرار دارد و تلاش می‌کند وجهه اقتصادی و اجتماعی خود را تغییر دهد، در همین راستا، مهمترین چیزی که به آن نیاز دارد، استقرار و ارامش است، که جز از طریق دیپلماسی، گذشتن از فکر ضمانت‌های بین المللی و سعی برای دست یابی به ضمانت‌های مستقیم از تهران، محقق نمی‌شود.

ایران یک حمایت نظامی قوی را به حوثی‌های یمن ارائه داده است، که از سال ۲۰۱۵ درگیر جنگ با ائتلاف عربی به رهبری عربستان هستند. در سایه اوج گرفتن درگیری‌ها در یمن، حوثی‌ها اخیرا حملات خود به عربستان و امارات را افزایش داده اند. این در حالی است که عربستان ایران را متهم به مداخله در امور دولت‌های عربی و حمایت از شبه نظامیان مسلح در عراق، یمن و سوریه می‌کند.

منبع: انتخاب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->